>…men bara från Ultrapassen!

Hela natten smattrade regnet på min balkong. När klockan ringde och det var dags för morgonjogg bävade jag för vad som väntade bakom gardinerna. Knep ihop ögonen hårt och lättade på tyllet… blå himmel – tjohooo! Det var fortfarande kallt och fuktigt ute så jag beslöt mig för långa byxor och långärmad tröja. Luften var frisk och benen rätt pigga, kändes knappt att jag körde 38 kilometer igår.

Tisdagsväder: Växlande molninghet svalt runt 14 grader.
Träningspass 4: Morgonjogg: 5 km på 29 minuter.Medelpuls 144 (156)
Outfit: Långa löpartights Nike, långärmad TSM-tröja, trasiga Nike funktionsstrumpor som sedan åkte i papperskorgen, Asics Kayano.

Efter morgonjoggen hann jag precis byta skor till mina Nike Aerobics/gymskor. Rusade ner till Springtimes lokal och körde ett funktionsstyrkepass. Vi gjorde långsamma armhävningar med bra teknik, tricepsarmhävningar, ryggövning med en enkilosvikt som skulle transporteras runt, en magövning med stång (min mage tog emot, eller så var jag för ovig – för jag fick inte käppen över fötterna…blah) för att avsluta med plankan J. Instruktören sa att man har bra bålstabilitet om man klarar plankan i 2 minuter, allt utöver det är grym bonus. Jag är grym bonus – kommer leva på mina 5:15 i plankan tills… ja, tills närdå? Jag har ju lovat att ta revansch mot Ken! Shit. Efter styrketräning av överkroppen fick vi en skön 15-minutersstretch.

Väder: Uppvärmd lokal av Yogasällskapet innan
Träningspass 5: Funktionell styrka för överkropp 20 minuter + 15 minuters stretch
Outfit: Samma som vid löpningen men med torra fina inneskor.

Sjönk sedan ner i en soffa på Internetcafét i närheten, chattade med några vänner och blev stelare och stelare … ville ladda väl inför kvällens intervaller med Szalkai, tanken var att springa med snabba gruppen idag. Åt grovt bröd med makrill, banan, apelsin och drack vatten – kände mig bra laddad. Tog ett varmt bad en timme innan… och blev NERVÖS. För vad? Ingen aning – men jag klämde snabbt i mig en påse nötter och drack en halvliter vatten. Jag vet ju att detta är superdumt, men händer, mun och hjärna var inte överens när det var 20 minuter kvar till passets start…

Jag anslöt mig till den snabba gruppen som till största delen består av folk som ska springa maran på 3 timmar. De pratade om farter kring 3:50 / km… Uppvärmningen skulle i alla fall vara ungefär 4 kilometer och det skulle jag väl i varje fall klara av. Vattnet och nötterna hoppade omkring som i en centrifug i magen. Brände av 3,86 km på 18:51 (snittfart 4:53) med en medelpuls på 162 (173). Två koordinationslopp på 100 meter i 3:50-fart fick pulsen att skena.

Samtliga grupper samlades och Szalkai skickade iväg oss på 3 minutersintervaller. Mitt mål var att hålla fart på 4:15-4:20 och köra 5 intervaller. Jag drog iväg alldeles för snabbt, vilket resulterade i dalande farter. Det var 1 minuts ståvila mellan intervallerna och jag hade svårt att få ner pulsen. När det var dags för den femte ville jag egentligen kliva av. Vattnet och nötterna i magen hade bildat en cementklump… Men då kom lilla Mia-djävulen fram och sa ”Det är ju för fan bara 3 minuter av ditt liv! Vad gör det om du inte springer lika fort som förra gången? Kööööör!!!” Hann inte tänke utan visselpipan tjöt och jag for iväg. Körde en sjätte intervall i rena skräcken. Snittiden blev i alla fall 4:15 / km vilket jag är grymt nöjd med. De dalande tiderna…

Träningspass 6: Uppvärmning: 3,86 km på 18:51. 6*3-minutersintervaller snitt 4:15, nedjogg 3,05 km på 17 minuter. Högsta pulsnotering under intervallerna: 176.
Outfit: ¾ Nike löpartights, IF Linnéa långärmad (för varmt), mina tävlingsstrumpor från Nike och ett par testskor från New Balance.