>Jag hade en tjej i min klass som hette det i efternamn. Coolt.


Nu har jag inte stålnacke utan stel nacke. Som tur är hann jag bli ordentligt knådad och nålbeprydd hos naprapaten, trots att jag var 30 minuter sen. Tydligen ville hela Stockholm ha bilköer igår. I fortsättningen är tunnelbanan min bästa vän. Idag stramar det i vänster axel upp mot huvudet. Jag tror på eget helande med hjälp av mycket vatten och kanske en Alvedon en timme för träning. För träning ska det bli.

Jag är så rastlös så jag håller på att spricka. Jag har inte rört på mig sedan backträningen i lördags, tänkte köra BP igår men det fanns inget lunchpass i närheten. Så var det med det.

Någon säger att det bara är 15 veckor kvar till Berlin marathon. På ett sätt känns det skönt att veta att vi har 15 veckor sommar. Sommar med sol, vin, lugnt på jobbet varvat med ledighet och massor av träning.

Men 15 veckor låter plötsligt väldigt kort. Jag ska förbättra min marathontid med 25 minuter på denna ynka tid. Hjääääääälp.

Maken rekommenderar följande upplägg: Ta ut dig ordentligt och spring tills du får spykänslor. Då blir du nog snabbare och tåligare, gör detta flera gånger i veckan.

För att undvika skador menar proffsen att man inte ska öka veckomängden med mer än 10%. Då ligger jag lite risigt till efter maran. Det känns som jag bara druckit champagne, ätit kladdkaka, onyttig mat och massor av godis. Jag har inte samlat ihop särskilt många kilometer i löpning, bara promenader och det räknas inte. Någon dans har jag väl också hunnit klämma till med. Men ingen styrketräning.

I söndags körde jag i alla fall en Magda, jag gjorde grillade en kyckling i ugnen, fixade rotgrönsaker, svart quinoa och köpte hem en hel del nyttigheter i form av frukt, bär, lax, grönsaker, linser och allt annat barn-och-tonårs-ovänligt. Det finns mat för flera dagar, bra löparmat. Vacker mat. Mat som jag gillar. Mat som jag kanske skulle sätta igång att äta också.

Vad väntar jag på? Träningsglädjen kanske. Veckan ser förmodligen ut som följer:

Måndag: Naprapat
Tisdag: Tokträning med TSM
Onsdag: BodyPump
Torsdag: Tokträning med IF Linnéa
Fredag: Dans runt midsommarstången
Lördag: Halvmara med Karin i snacktempo…
Söndag: Vila