>Idag visade Fredrika oss (vi hade förbundna ögon och fick signera ett Non-disclosure) Den-Hemliga-Backen!

Fredrika under helt annan backträning tidigare i vinter.

Coolaste Funrun har hittat en backe som är ca 1300 meter, Enkommatrekilometer. Den skulle vi Ultratränande IF Linnéaiter springa upp för. Sedan vända och öva utförslöpning. Sedan ta oss an backen igen. I 30 minuter.

Jag och Tene satte av i den första intervallen och höll god fart, vi letade oss upp, upp, upp och vände direkt ner. Här lät vi benen pinna på i skön fart. Nere vilade jag i 10 sekunder (hade inte behövt – men jag skulle slänga skräp) och satte av i den andra intervallen. Första intervallen upp och ner gick på 13:01, den andra på 12:40. Eftersom vi bara skulle köra i 30 minuter satte jag av i en halva. Snittfarten för mina backintervaller landade på 5:04. Steget och andningen kändes lätta. Jag laddade med ett perfekt mellanmål vid 15:30 (träning 18:30) då jag åt en rågkuse med mosad avokado, ett kokt ägg och ett äpple.

Teknik i nerförsbacke
Visualeisera dig som en backhoppare. Se till att kroppen är rak och luta den framåt. Spänn magen. Sätt ner foten med hela fotsulan eller på framfoten (INTE hälen) och var noga med att foten sätts i precis under höften, inte framför. Tänk sedan att du lyfter upp foten snarare än sätter ner den. Det gick bra att öva denna nedförslöpning i halva backen, sedan började jag tänka på annat. Fort går det och fötterna är nästan aldrig i marken. Tekniken lärde jag mig av utförslöpardrottningen Paltén.