Jag gillar att ha semestrar i rörelse. Det är min typ av avkoppling. Hjärnan som vanligtvis går på högvarv får vila, och kroppen som annars är still på arbetstid får röra på sig. Ett sätt att fylla på med energi, som ett självuppladdande batteri. Efter en fråga på Facebook har jag här samlat våra löpningar och kortare vandringar/äventyr/upptäckter på Sardinien.

Vi flög med SAS till Olbia som ligger Nordöst på ön. Där hyrde vi bil och tog oss till tre olika platser på sju dagar. Ön är rätt stor, från den nordligaste delen ner till Cagliari är det ca 30 mil. Vägarna är bra och det känns som du ALLTID åker i nerförsbacke.

 

Balans

En vecka med löpning varje dag balanserades fint med lugnare aktiviteter, bad, läsning och mycket sömn.

Maten

Jag pratar mig varm om fisk och skaldjur och visar den enda bilden på kött jag åt under veckan 🙂

Maten på Sardinien borde få ett eget inlägg. En egen hemsida. Ett eget universum. All mat, oavsett frukost, lunch eller middag var helt magisk. Gillar du fisk och skaldjur är detta paradiset. Jag får tårar i ögonen av lycka när tonfisken är perfekt tillagad, gambasen doftar av vitlök och risotton får smaklökarna att dansa jitterbugg i munnen. Perfekt mat som återhämtning och energiladdning. Och så god svalkande öl och inhemskt kallt vitt vin.

 

Tips när du springer utomlands:

  • Kartor med stigar – ladda ner appen ViewRanger. Hitta andras rutter eller kolla in stigar själv.
  • Smörj med solskyddsfaktor som är vattenfast innan du börjar svettas
  • Keps eller buff som du kan blöta ner är skönt att ha
  • Solbrillor
  • En flaska vatten
  • Flipbelt för nycklar, telefon och ev energi.

 

 

Norra Sardinien

Högst uppe på berget skönjade vi ett litet kors.

Vi startade med Golfo Aranci och en liten by som heter Marinella. Här lös turisterna med sin frånvaro och det var endast Italienare på plats. Glest med folk och en lugn atmosfär. Jag som annars brukar behöva 2-3 dagar för att tagga ner från jobbet, var i ett skönt mood redan första kvällen. Vi utforskade den lilla byn och såg ett berg (kulle) med ett kors högst uppe. Det skulle bli morgondagens mål att ta sig upp dit.

GOLFO ARANCI

Underlag: Asfalt

Möjlighet till långpass: ca 3-4 km upp till toppen, sedan sprang vi vidare ner mot en by med strand som vi följde tillbaka. Löpningen blev 9 km totalt, men dagen bjöd totalt på 28 km då vi vandrade runt en del, detta kunde blivit 20-30 km löpning.

Värmen: 30+ med bris från havet som svalkade skönt

Hänsyn från bilister: Rätt få bilar i området och helt okej vid både 9:00, 14:00 och 18:30 att springa/gå utan värre trafik.

Lösa hundar: Inga

Att göra på kvällen: Äta gott. Titta på solnedgången på en öde strand. Hångla.

En egen strand.

 

PORTO ROTONDO

OMG! Här är meckat för folk med alldeles för mycket pengar och stora båtar. Den lilla staden ligger ca 5km från Golfo Aranci. Vi kollade in vägar och stigar på View Ranger och sprang en strandsightseeing, det vill säga att vi plockade ut tre stränder vi skulle jogga till på en udde. Fina löpstråk i form av trottoarer som var foktomma (alla tog gratisbusssen Mare-Mare). Därefter sprang jag till byn Marinella och fick ihop ca 13 km totalt.

 

Underlag: Asfalt, trottoarsten – rätt backigt

Möjlighet till långpass: Ja, men mer lämpat för korta backintervaller.

Värmen: 32 grader varmt. Jag sprang mitt på dagen. Vid kusten var det svalkande och mellan byarna stod luften still och varm. Man blir bra på det man tränar – jag ska bli bra i värmen.

Hänsyn från bilister: Fanns trottoarer

Lösa hundar: Inga

Att göra på kvällen: Kolla in båtar. Kolla in folk. Äta god glass. Äta världens godaste tonfisk. Spela yatzy.

Tonfisktartar med perfekt krämig avokado.

 

 

Södra Sardinien

Något att äventyra till.

Vi bodde i en lite by som heter Solanas, som utgjordes av en lång strand. Inte särskilt löpvänligt. Men det fanns ju berg! Flera stycken till och med. Ena dagen tog vi oss upp den lätta vägen (ca 1,5km) för att kolla på en gammal ruin/borg/landmärke där det även gick att springa på sköna grusvägar längs med berget och bort till nästa berg. Vi räknade ut att löprundan skulle bli ca 6km inklusive klättringen upp.

Lite senare tog vi den svåra vägen upp, dvs en stig som ingen använt och vi fick ta oss genom ris och taggbuskar, längs med stup och grusiga obefintliga stigar. Mödan värd att komma upp och ha ett till litet minne.

 

Vill ni springa på södra delen, välj något av följande alternativ:

CAMPULONGU

Här bodde Petra med familj så vi bestämde att ta bilen till henne och springa några mornar. Och det var värt den tidiga uppgången! Från deras hotell gick det att springa upp till borgar, fyr och stränder via hamnen.

Underlag: Asfalt, trottoarsten, grusväg och pinjeskog om så önskas

Möjlighet till långpass: Vi mötte en man två gånger som förmodligen körde långpass. Vi fick ihop 15km utan att behöva springa fram och tillbaka.

Värmen: 24-26 grader varmt, vi startade vid 6:30.  Inte påträngande värme, dock svettas jag mycket. Alltid.

Hänsyn från bilister: Fanns trottoarer

Lösa hundar: Inga

Att göra på kvällen: Ta sig in till staden Villasimius – där händer det grejer!

 

CAMPULONGU-SPIAGGIA DI PUNTA MOLENTIS

Underlag: Bilväg, asfalt

Möjlighet till långpass: Drygt 12km tur och retur. Förläng i Villasimius vid behov

Värmen: 24-26 grader varmt.

Hänsyn från bilister: Rätt farligt – men stranden är magisk i soluppgången (6:15) så en tidig löptur innan bilisterna vaknat till liv är att rekommendera.

Lösa hundar: Inga

 

VILLASIMIUS

Underlag: Asfalt, trottoarsten.

Möjlighet till långpass: Ja. Många bra löparvägar och många löpare.

Värmen: Strax under 30 grader och sval bris.

Hänsyn från bilister: Fanns trottoarer

Lösa hundar: Inga

Att göra på kvällen: Underhållning på torget, bra mat, titta på folk, shoppa.

 

CAGLIARI

Den stora staden. Den långa stranden. Delfiner och flamingos. Här hittade vi löparbanor bredvid cykelbanorna och vi kunde springa långt och flackt i drygt 13 km, här skulle du lätt kunna samla ihop ett rejält långpass om du vill. Vi valde att hyra solstolar och ta ett strandhäng med bokläsning efter joggingturen. Ett svalkande bad i havet och sötvattenduschar innan vi bilade tillbaka.

Underlag: Asfalt – flackt

Möjlighet till långpass: Ja.

Värmen: Strax under 30 grader och sval bris.

Hänsyn från bilister: Inga bilar på detta stråk

Lösa hundar: Inga

Att göra på kvällen: Allt en storstad kan erbjuda.

Isande kall Prosecco.

Sådärja. Vi sprang ihop närmare 10 mil, ändå kändes det som att vi vilade hela tiden. Musklerna kändes snabbt återhämtade i värmen och våra vandringar mellan löpturerna var aldrig jobbiga.

En semester i rörelse gav 216.587 steg (nästan 31.000 steg per dag) och motsvarar totalt 172 km. Utvilad är jag nu tillbaka i Sverige. Om en vecka är det dags för Trans Scania 246km. Men först lite Backyard.