Andra dagen på det nya året. Gymen är överfyllda och alla har de godaste av intentioner. Framåt mars tunnas det ut. Det finns små enkla knep för att få en långsiktighet i sitt välmående, nämligen att smyga in de goda vanorna. På sikt tar de en naturlig plats och petar undan de lite sämre.

  1. Smyg in de goda vanorna – ha inte bråttom
  2. Bestäm dig
  3. Hitta din drivkraft och belöna dig

Tänk långsiktigt!

När jag var 24 år såg jag ut såhär:

89 kg. I händerna håller jag glass. Var storrökare och visste inte mycket om mat eller träning. Foto: privat

Jag gick upp ungefär 0,5 kg i månaden utan att reflektera över det, men tog ett beslut när jag såg mig själv på bild- så här vill jag inte se ut när mina barn växer upp, jag vill orka. Jag bestämde mig att ta tag i min hälsa.

1994: Började med Viktväktarna. Började jogga/gå för att tjäna points. Det tog mig 4 månader att orka springa 2,5 km.

1995: Hade gått ner till 64 kg

2002: Slutade röka och började promenera

2003: Bytte promenad mot löpning. Kom upp i att springa en hel mil.

2004: Sprang mitt första maraton och därefter har löpningen blivit en del av mitt liv.

2010: Sprang 25 mil första gången på Trans Scania (att jämföra med mina 2,5 km 15 år tidigare

2017: Tackar gladeligen ja till fysiska utmaningar.

Under denna tid har jag vänt från att ”träna för att kunna äta”, till att ”äta för att kunna träna”. Det har tagit sin tid. Nu är jag pigg, springer långt och har varken cigaretter, 10 timmars tv-tittande eller chipspåse (glass?) som mitt tidsfördriv. Det har varit en rolig resa och belöningen är just att känna mig stark, ung och pigg.

…och 20 år senare ser jag ut så här:

På gymet när jag inte är i spåret – fotografering för Viktväktarna som ville göra ett reportage om mig. Foto: Hans Berggren