Nu är det snart dags! Idag går starten för den första av fyra tävlingar i Svenska Cupen i Backyard ultra. Start 10:00 lördag den 9 mars.

Ett backyardvarv är 6706 meter och det är en ny start varje timme. Du springer tills du inte orkar längre. I Svenska cupen är det en tävling per årstid och nu är det dags för Vintereditionen. Det kan man ju lugnt säga med den här väderprognosen i Säfsen…

Taktik

Somliga springer snabbt de 6,7 kilometrarna och vilar i depån tills det är dags för nästa varv. Andra tar det lugnt och vandrar rätt igenom depån och får påfyllning av sina supporters. När jag sprang Trosa Ultra Backyard i april förra året, kom jag fram till att min optimala strategi är att jogga/gå banan på ca 52 minuter. Då hinner jag med ett toabesök och energipåfyllning vid varvningen och behöver inte stressa. Detta gör även att jag flyttar fram trötta muskler några varv då de inte pumpas med mjölksyra.

En mental tävling

Det handlar inte så mycket om löpning som det gör om tankar och inställning. Jag jobbar ständigt med att förbättra min inställning till saker och påverka min mentala del. Jag flyr från negativa frågor och ord, intalar mig positivt hela tiden att det går lite till. Lite till. En avgörande faktor för att ha bra tankar för mig är energi. Jag behöver ha kolhydrater, fett och protein för att fungera mentalt. Kroppen är alltid sekundär i stora tävlingar för mig, den gör vad den blir tillsagd. Bara man säger till den rätt saker.

Varje årstid har sin utmaning

Det kommer att gå åt mycket energi för kroppen att hålla sig varm. Det handlar om att vara rätt klädd, att inte växla för mycket mellan värme och kyla – här gäller det att ha rätt kläder. Jag kör lager-på-lager-principen och har förstärkningsplagg som dunkjol och lång jacka att ta till om det behövs. Jag kommer att fylla på med varm buljong för att bli varm inifrån. Vantar och mössa är kritiska för mig – jag svettas mycket om huvudet under mitt yviga hår –  blöta mössor får inte frysa till is. Eftersom jag har Raynauds Syndrom där mina fingrar blir vita och kärlen krampar är det viktigt att ha varma vantar och inte springa med fuktiga som fryser till is. Mycket att tänka på. Men jag kan bara se till att ha bra prylar med mig och påverka det jag KAN påverka.

Det går att följa loppet i Facebookgruppen Svenska Cupen i Backyard

Mitt personliga rekord är 27 varv, där blev jag 8:a totalt och knep silvermedaljen i damklassen (Trosa Ultra Backyard 2018). Vi får se hur denna kalla tävling utkristaliserar sig.