>Javisst svarade jag när Sussie ville ha pepp och backträning inför Ålands millopp!

Sussie och jag springer på fredagsluncherna. Jag springer egentligen lite snabbare än henne, men passen är toppen för mig för då snackar jag skit hela vägen och har en otroligt bra återhämtningsrunda. Sussie brukar ge upp när hon ser en backe (förmodligen beror det på att jag har öppnat uppvärmningen för hårt). Med militärisk stämma brukar jag tvinga henne att forcera backarna ändå. Jag har undrat hur länge hon kommer att stå ut med mig och när hon ska hitta ursäkter för att slippa mitt fredagstyranni… Men så kom frågan ”Jag vill förbättra min miltid med 6-11 minuter fram till 26 oktober – vill du peppa och köra backe?”

Såklart jag vill.

Som engelsk konfekt.

Snickrade snabbt ihop ett träningsprogram med 3 löppass i veckan. Jag vet att hon har Friskis&Svettisträningar själv, både som instruktör och som deltagare – men här är det ”No Mercy!” Idag genomförde vi vårt första backpass tillsammans. Det var superskoj. Sussie hittadetekniken direkt. Jag beskrev hela tiden vad hon skulle göra och hur hon skulle tänka, flytta fokus från flås till höft. När det första schemalagda fyra intervallerna genomförts körde vi två till.

Jag har aldrig sett Sussie så målmedveten och med ett jävlar anamma som hette duga som idag. Det här bådar gott för Ålandsmilen! Nu gäller det att behålla fokus, genomföra träningen på schemat och förbättra tiderna på backarna och äta rätt.

Här är dagens träning – plus att vi gjorde lite löpskolning – alla intervaller var egentligen lika långa – jag måste ha knasat med klockan: