Var Sak Har Sin Tid. Detta mantra har jag jobbat med sedan jag började springa för snart 12 år sedan. Det går inte att stressa sig fram till några resultat. Som nybörjare var det lätt att få snabba resultat, men det kommer till en platå som med allt annat här i livet. Då handlar det om att vara smart, både fysiskt och mentalt.

Naturlig periodisering

På den tiden (10+ år sedan) var det rätt lätt att periodisera sin träning, för loppen var lagda mellan mars och september, möjligtvis att vi avslutade fint med Hässelbyloppet 10km i oktober som en fin avslutning på tävlingsåret. Alltså var det rätt lätt att kräma ur fart under tävlingsperioden och sedan ta det lugnt och bygga upp och återhämta när säsongen var slut. Om någon skada eller känning smugit sig på, eller en svag länk för all del, så var det under höst och vinter som man körde styrka, rörlighet och sprang lugnare.

I takt med att löpningen blivit allt mer populärt, har även antalet lopp ökat. Detta har inburit (pre-Corona) att varje helg har haft tillgängliga lopp, ibland flera stycken, och säsongen är numera 12 månader om året. Löpargrupper finns i varenda hörn, Facebook och Instagram har exploderat med löpare och ”Alla verkar köra stenhårt” året om.

Mina tips på periodisering

Nummer 127 – redo för start! Foto: privat

Träna smart. Träna för DIN skull och för DINA mål. Om du har lopp framför dig så se helheten och perioden fram till loppet. Jag brukar dela in året i följande delar:

  • Uppbyggnad – styrka och lugn distans = vara skadefri och skapa förutsättningar för fart och hela löparåret
  • Fart / Intensitet / bibehållning
  • Tävlingsperiod
  • Återhämtning / ev Bibehållning

Det kan set ut så här:

Periodisera även din intensitet

För att få maximal utveckling ska du variera fart och återhämtning. En enkel riktlinje kan vara att använda 4-veckorscykler där du kör normala veckor och avslutar med in intensiv för att sedan återhämta dig och ta det lugnare en vecka. Då kommer resultaten. För varje cykel är du lite högre i formen och till slut har du din formtopp. Det är viktigt att lära sig av sin egen kropp. Några återhämtar sig supersnabbt, medan andra behöver mer vila och återhämtning.

Den viktiga VILAN!

Det är under vilan som du tillgodogör dig all intensiv träning. Det är då du bygger upp det du i träningen brutit ner. Att vila extra kan ge riktigt stora effekter – här missar många och blir ”rädda” och kör på stenhårt vecka efter vecka och resultaten uteblir.