>Jag får rätt många mail, nästan alla jobbrelaterade…

Men idag fick jag tillsammans med en lunchförfrågan från en polare… ”Jag har tappat ut-å-springa-motivationen, vad ska jag göra?”

Ofta är det ju så att det som är roligt gör man. Det som är rutin bara sker. Vi kan väl alla känna igen oss i svårigheten att komma tillbaka efter träningsuppehåll och sjukdom. Tränar man inte på 3 veckor känns det lättare att missa en dag till. Detgörliksominget. Visst kan man längta tillbaka till känslan när det känns rätt och härligt. Men ack vilken hög tröskel eller uppförsbacke det kan vara! Jag var inte sen med att skjuta vilt från höften med alla ”Hitta-motivationen-tips”

1. Kom till IF Linnéa (otippad va)
2. Planera in 2-3 pass i veckan (planerade saker genomförs. punkt)
3. Glöm spontanitet och sporadiska pass när det regnar, är mörkt och novemberbara GÖR det som är schemalagt. (spontanrundorna kommer igen med träningsglädjen)
4. En färgglad toppluva eller nya coola skor ger löplusten tillbaka. (Amen!)
5. Läs senaste numret av Runners World
6. Häng med en rolig polare på ett långpass
7. Anmäl dig till en tävling!

Sen tar det ju 3-4 löprundor att komma tillbaka till skojet och 2-3 veckor att komma tillbaka till rutinerna. Plötsligt känns det ju roligt och ”lätt” igen. Lätt att snöra på sig skorna i alla fall.

Nu i efterhand kom jag på fler bra saker man får ut av att gå ut och springa: Bättre flås, friskare hy (inte efter 16 mil kanske…), starkare kropp, naturupplevelser, frisk luft, tid att tänka, tid att njuta, tid för sig själv. DET om något borde väl vara motivationshöjande!

Eller som kloka Cilla sa ”Jag tror inte på att invänta motivationen, den kommer när jag är ute och springer!”

Har du några motivationstips?