>Just nu är jag nördigt insnöad på att fylla på mina depåer. Jag riktigt projicerar, med tankens kraft, över näringsämnen från min mat in i mina celler.

Kolhydrater, protein och lite grönt – lite broccoli, tomat och pumpafrön på det här så… Foto: privat

För mig gäller det att ladda med rätt saker så att kroppen fungerar samtidigt som jag vet att jag får alla vitaminer, mineraler, kolhydrater och proteiner. Jag äter Omega 3 kapslar och en järn-och-C-vitaminbrus varje morgon.

Vitaminboost med hemgjorda fruktsmoothies: Vad sägs om apelsin, kiwi, mango, banan och ingefära? Foto: privat

Egentligen skulle jag hålla käft om att jag ska springa lopp – för det går åt rätt mycket energi åt att berätta varför jag inte vill äta godis, skräpmat och tårtor så nära inpå loppet som folk vill pracka på mig. Alla runt omkring har åsikter om vad jag borde äta – och tro mig, ingenting som föreslås innehåller vettiga näringsämnen (läs godis, tårta och fast food). Ett förslag jag fick var att äta en hel brieost-tårta som varit i ugnen. Säkert jättegott – men min mage skulle nog protestera i dagarna tre om jag gjorde det. Alla kalorier är ju inte lika – jag lovar att jag ska svulla i Snickers, skräpmat och annat jox under och efter loppet. Men inte nu – nu är jag F.O.K.U.S.E.R.A.D och tänker inte utsätta min kropp för något den inte är van vid.

Hur ser måltiderna ut och vad tänker jag på?

Frukost: Havregrynsgröt, banan och soyamjölk + 1 ägg. (efter NMT tar jag en leverpastejsmacka).

Mellanmål: Apeslsin, äpple eller grapefrukt

Lunch: Mycket grönsaker, pumpafrön, broccoli och kolhydrater i form av antingen bulgur, couscous eller potatis. Proteinkällan blir ofta tonfisk, kyckling eller lax.

Mellanmål vid träning: två knäckemackor med mosad avokado – yummie!

Middag: Mycket lik lunchen. Ibland matiga omeletter – eller min favoritmiddag: Blodpudding, råriven vitkål och färskpressad apelsinjuice. (För att inte bli av med jobbet har jag ALDRIG detta som matlåda).

Jag kommer att ladda med lite extra proteiner och fetter sista veckan. Tur att det är påsk så jag får äta många ägg. Citronolivoljan kommer att ringlas friskt över min mat, och oliver blir en bra fettkälla tillsammans med nötter och avokado. Makrill och lax får nog besöka middagsbordet både en och två gånger.

Så ser måltiderna ut – men vad är det jag tänker på? Det svarar jag på i nästa del av uppladdningen inför TEC – det Mentala.