>Jag tänkte skriva ner lite hur jag laddar inför det stundande 16-milsloppet i Täby. Jag delar in blogginläggen i Träning, Mat, Teamet, Mentalt och Materiel. Börjar i första avsnittet om min träning de kommande två veckorna. Det kan vara intressant för er som inte springer ultra att se hur det kan gå till.

Jag kör på som vanligt men kör inga överdrivna långpass (max 3 mil). Jag kommer att köra styrka/prohab för mitt knä och min hamstring varje dag. Under intervallträningarna på IF Linnéa kommer jag att peppa andra och istället köra lite lugnt själv. Det jag inte tränat hittills kan jag inte träna ikapp nu. Att klämma ur det sista i snabbhetsträning kan riskera skador så jag tar det lugnt. Tränare och militärinstruktörer må peppa och pusha hur hårt de vill – jag är inne i min fokusuppladdning och övar mentalt genom att le tillbaka.

Fredrik lär mig att göra tricepsarmhävningar i köket… Foto: Elin

Jag tänker fortsätta med armhävningar och Situps för att bibehålla den starka kärnan. Att helt avstå träning skulle bara korka igen min evighetsmaskin. Att träna lugnt och i återhämtningstakt kommer däremot bara göra gott. Någon extra vilodag ska jag nog kunna peta in! Jag vill behålla känslan av ”En stark kropp” som jag byggt upp under ett års tid.