Foto: Daniel Gual

För någon vecka sedan postade jag på Instagram ”Motivation kommer inte till dig när du sitter och väntar i soffan. Den skapar du genom att snöra på dig skorna och börjar springa, eller startar ett pass på gymet. 15 minuter in i passet är den där – MOTIVATIONEN”

Har fått lite frågor…

-vi är av naturen lata

Lättaste vägen ut. Minimal ansträngning. Vila för att använda energin när du ska fly. Inrutade beteenden i oss från långtbortitiden. Alltså har jag inte ett icket sinande lager av motivation. Jag är precis som alla andra. Lat. Men jag kanske är lite extra rastlös och söker upplevelser. Bra känslor hittar jag i träningen – bara att starta passet alltså.

”Men vilar du aldrig?”

Såklart jag gör. Ibland lite för länge. Kroppen behöver återhämta sig och bygga upp sig efter slitande träning. Just nu i februari lever jag inte riktigt som jag lär, då jag är med i utmaningen Spring tills Du Stupar, som innebär att du ska springa eller gå dagens datum i antal kilometer. Jag varvar gång och löpning just nu. Jag har kännt mig sliten två av 22 dagar, och nu återstår en vecka, sedan blir det att återgå till normal träning med vila som del av det hela.

”Var hittar du din inspiration?”

Jag läser massor av böcker. Jag lyssnar på Maratonpodden. Jag följer inspirerande människor och matkonton på Instagram. Just nu följer jag ett träningsschema som jag är sjukt taggad på – vill behålla mitt träningsflyt.

Foto: Daniel Gual

”Vad gör du när du blir förkyld?”

Jag blir väldigt sällan förkyld. Hade en 24-timmarsförkylning förra helgen, men är för det mesta frisk och behöver inte ha det i åtanke.

”Say what? Hur håller du dig så frisk?”

Placebo eller inte… men jag följer min lilla tro på kost. Jag startar varje dag med riven ingefära, pressad citron och kokande vatten. Jag dricker Pukka te och äter ”ren” mat. Lunch och middag består av mycket vegetariskt och fet fisk, däremellan nötter, plantbaserad kvarg, bär och krispiga äpplen. Färglatt, mycket chilli och bönor i massor! Jag sover 7,5-8 timmar varje natt.

”Fy så trist!”

Hehe – förstör inte min image nu! Jag dricker rödvin, äter choklad och ÄLSKAR kall champagne. Just nu försöker jag jobba lite med mitt småätande…

”Aha! Du är människa!”

Jag är en känsloätare. Stannar jag kvar på jobbet efter 17:00 så går handen skytteltrafik mellan chokladpraliner och munnen! Hungrig? Nej – äter för jag är stressad eller har bråttom. Går det bättre? Nej. Just nu har jag totalt godisförbud på jobbet. Men finchokladen hemma finns tillgänglig lördagar.