Idag är det sista dagen i utmaningen ”Spring Tills Du Stupar =STDS”. Det innebär att jag idag ska samla ihop 29 kilometer i löpning/gång. Det är egentligen inte svårt, för det är lördag och det står 30 kilometer långpass på mitt schema. Jag ska springa med Petra Månström. Hon har en annalkande halvmara så vi ska lägga in en fartökning i passet. Tufft för mig med alla månadens kilometer i kroppen, men ett fantastiskt sätt att gå i mål på!

Frukost! Älskar att ta mig tid! Foto: privat

Energi

Det har blivit massor av löppass den senaste veckan. Ibland dubbla, och 2-3 styrkepass. Jag har varit hungrigare än vanligt, och kroppen har varit grym på att säga vad den behöver. Idag blev det extra kolhydrater till frukost. Måltiden bestod av sojayoghurt, havregryn, chiafrön och mango. Två knäckemackor med Bregott, ost, ruccola och tomat. Två ägg. Alltid citronvatten med färskriven ingefära och en kopp te till.

Under passet

När jag ätit en sån här stor frukost räcker det med att fylla på med vätska. Idag blir det vatten. Ibland stannar vi och tar en kaffe on-the-Run. Det kan tänkas ske idag innan fartökningen.

Mer energi!

När jag springer längre än trettio kilometer brukar jag ha med mig energi. Antingen i deyckesform (Perpetuem), eller gel/bars. Jag tror inte på att slita orkeslös under träning, jag försöker hålla energin i kroppen på en bra nivå för att kunna återhämta mig snabbt.

Efter passet

Efter passet har jag mat fixad i form av vegetarisk, grekiskinspirerad sojafärsgryta med fetaost och kokt potatis. Äter jag inte direkt så hamnar jag på minus och sannolikheten att jag äter ett kilo godis ikväll är större. Fyller först på med bra näring.

En helhet

Jag började ladda redan igår. Och eftersom jag då tränade tre pass låg jag under i energi och hamnade för första gången i en godisskål. Där låg jag gott en stund innan dottern bjöd på detta!

Sashimisallad med rostade cashewnötter, springrolls med tofu eller räkor. Magiskt gott att doppa i såserna hon rört ihop. Foto: privat