Ni vet när semestern närmar sig? Du jobbar lite extra, är uppe i varv och när första semesterdagen kommer och du kopplar av så kommer förkylningen som ett brev på posten…

Jag som trodde att jag var snäll mot kroppen som inte tränade på två veckor, sov mycket och åt 80% nyttigt i Las Vegas. Tänkte att nu är jag redo att träna min nypigga kropp som fått vila ut.

Avslutningsbrunch där jag lade till en glutenfri banan- och chokladmuffins, mjukglass och en cheesecake, fick tyvärr inte med det på bild. Här på tallrikarna finns syltade äpplen och karamelliserade persikor, nötter, söta torkade frukter och en massa god ost. Foto: privat

Kommer hem från Las Vegas på söndagen och startade med NMT 75 minuter på måndag morgon och var löptränare på kvällen. 8 km asfalt fördelat på 75 minuter så inte så farligt…

Vaknar upp med huvudvärk tisdag (jetlag, detox och melatonin?) som sen övergår i migrän. Hamnar i ett mörkt rum utan ljud i tre timmar innan jag återgick till att bara ha ont i huvudet. Slutsats: Ät inte för nyttigt och sov för länge Mia – du får migrän 😉

Och nu har jag blivit ”förkyld” i bäckenfästet

Ajajaj ömmande leder. Foto: Hans Berggren


Där fick jag för att jag vilat ut ordentligt. Min kropp är van att träna 7-10 timmar i veckan och när jag sedan inte gjorde särskilt mycket så fick den en smärre chock över måndagens kickstart.

Hur yttrar sig detta?

Jag har ont i ländryggen och det strålar ut över höfterna och ner i baksida lår. Jag kan inte sitta och inte ligga, då gör det ont, när jag står eller går känns det inte alls.

Jaja, det tar bara en vecka att läka ut och jag har fått behandling idag. Det fina är att jag ska vara i rörelse och kan springa. Men från tuff militärträning får jag vila 10 dagar. Slutsats: Vila är farligt – du får ont i kroppen 😉

Skämt åsido. Jag skulle givetvis ha smugit igång min träning efter vilan. Precis som jag säger åt mina adepter att göra. Lev som jag lär. Jojatackar. Vila är ett fantastiskt vapen, bara man är smart därefter.