Bild: lånad från lifebutiken.se

När jag pluggade för en herrans massa år sedan gjorde jag mitt slutarbete åt naturapotekkedjan Life. Redan då var jag intresserad av kost och tillskott och hade börjat löpträna. Att vi Nordbor inte får tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret beror på en rad olika saker, bland annat:

  • Vi producerar endast eget D-vitamin med hjälp av solen under sommarhalvåret, det kan räcka för oss med så här ljus hud att vistas 15-30 minuter i solen mitt på dagen. När solen står lägre så tillgodogör vi oss inget D-vitamin. Alltså uteblir detta vintertid.
  • Oktober – mars när solen står för lågt behöver vi fylla på med D-vitamin. Detta gör du via kost (fisk eller tillsatt i mejeriprodukter) eller kosttillskott.

Anledningen till att vi som tränar, bör fylla på med D-vitamin är att vitaminet hjälper till med celluppbyggnad. Det behövs även för att transportera och ta upp kalcium och fosfor som är viktigt för skelett och tänder. Och tänderna skallrar rejält under utomhusträning vinterhalvåret ;). D-vitamin hjälper de vita blodcellerna så att immunförsvaret stärks.

Klicka hem lite solsken som boostar ditt immunförsvar, hjälper till med muskeluppbyggnad och stärker dina ben.

Vill du läsa mer om D-vitamin hittade jag en sida på nätet –Hälsosidorna och  Kostdoktorn (som gjort en snabbskola i D-vitamin där några rapporter presenteras, den är från 2013 så det finns säkert en rad ny rön i frågan.)