>Jag jobbar mycket med mina tankar och inställning. Eftersom jag även är mentor försöker jag lära ut sättet att tänka positivt. För två veckor sedan var jag på en föreläsning med brottaren Martin Lidberg som på ett enkelt sätt fått ner detta på pränt. Jag gillade föreläsningen, har du möjlighet att lyssna till Martin så gör det. Han lade av med brottningen och kom igen i en högre viktklass. Han ändrade sin träning mentalt. Föredraget genomsyrades av “Självförtroende och Glädje”. Och Glädje är det som driver mig.

Foto: privat. Här är jag oövervinnlig under GAX 100 miles.

Förr fanns tankar hos Martin som “Jag vet inte om jag klarar detta” men efter mental träning vändes dessa till “Jag tar en övning och ett pass i taget och försöker genomföra det optimalt”. På så sätt blir det överkomligt och tankarna snurras in i en positiv spinn istället för att skicka negativa signaler till hjärnan. Så här kan man vända på de flesta påståenden man dagligen skickar till sig själv.Efter ett tag har hjärnan lärt sig att tänka positivt – det sker inte över en natt.

Små tips till mental träning:

  • Self talk (vända meningarna så de blir positiva som ovan)

  • Visualisering (testa! Det funkar)

  • Mentala triggers (fysiskt/mentalt, se nedan)

  • Förberedande triggers (en doft, musik eller liknande)

  • Finn nya vägar för att nå dina mål

  • Ta hem sparring (testa ngt liknande de mål du satt upp)

  • Vägen mot det stora målet (stanna upp och njut! Fira delmål)

Martins Mentala trigger var (är) mantrat “Ingen är bättre än mig och det ska jag bevisa nu!”

Jag brukar säga “Var Sak Har Sin Tid” (eftersom jag rusar iväg och behöver påminna mig själv om att inte ha bråttom…) men min mentala trigger är “Jag vill, jag kan, jag orkar!”

Har du en mental trigger?